Jossain puutarhakirjassa luki, että hyvässä puutarhassa linnut ja perhoset viihtyvät.

Nyt kun kevättöihin on taas ryhdytty, tämä väittämä on näyttänyt totuusvoimansa.

Meidän piha on ollut täyden kaaoksen vallassa jo kaksi vuotta. Väsyin alituiseen kitkemiseen ja karsimiseen ja jätin plänttini omiin oloihinsa keskittyäkseni muuhun elämään välillä. Niin kuin muutkin. Piha ei ole vain minun, eivätkä pihatyöt vain minua varten. Elämä etenee kuitenkin omia uomiaan, joten omatunto työnsi käteeni haravan pari viikkoa sitten. En mitenkään voi jättää pihaa hoitamatta vain siksi, ettei se näytä kiinnostavan ketään muuta.

Minua kiinnostaa elämä.

Raastoin haravalla kuivuneet korret, varret ja lehdet kasoihin, oksin puista kuolleet haarat pois ja siistin nurkat. Kuollut ja hylätty heräsi hetkessä täyteen elämään. Istuin työstä väsyneenä muovituolilla ja siemailin olutta, kun ensimmäinen lintu lehahti paikalle. Se oli punarinta ja se istahti ihan lähelleni kivetykselle katselemaan minua. Ehkä olin ensimmäinen ihminen, jonka se oli elämänsä aikana nähnyt tällä pihalla. Tai ehkä se halusi osoittaa, että viimein tein sen mikä olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten. Tovin tiirailtuaan se hypähti maahan ja nokki pieniä jyväsiä tai mitä lie sieltä täältä. Se ei näyttänyt pelkäävän minua lainkaan.

Muutaman minuutin kuluttua saapui kaksi rastasta, musta ja räkätti. Ne asettuivat eri puolille minua ja tepastelivat nurmella kuin mittaillen tyytyväisinä uutta lattiaa.

Ja taas hetken päästä varispariskunta ilmaantui kuin tyhjästä. Ne löysivät tarkkailupaikkansa villiviinin oksistosta. Istuivat metrin päässä toisistaan kuin vanha, tilanteeseensa tyytyväinen pariskunta ja katselivat pienempien lajitovereidensa touhuja. Nousin jatkamaan puuhiani, mutta linnut eivät hätkähtäneet. Niitä tuli ja meni taukoamatta loppupäivän ajan, kun viimeistelin työni jälkiä.

Illan hämärtyessä katselin ikkunasta pihalle. Lintuja ei enää näkynyt, mutta mustarastas lauloi vielä viimeisiä säveliään jossain korkealla. Ne tulisivat vielä takaisin. Tuskin maltan odottaa perhosten aikaa.